top of page

Vårsnös nyrenoverade kontor på Metropole imponerar

Uppdaterat: 4 apr. 2023

Trenden med Co-Working har haft en stadig ökning i Sverige enligt flera studier. För framförallt frilansare och mindre bolag konkurrerar co-working med hemmakontoret, men hur många co-working kontor är egentligen anpassade efter frilansarnas och företagens verksamheter?


På co-working företaget Metropole Zinkensdamm har man låtit hyresgästerna anpassa sina kontor helt fritt efter sina behov. Detta har visat sig vara ett win-win koncept, åtminstone om man frågar duon @Mimmi och @Petter som nyligen har totalrenoverat sina kontorsrum.

Mimmi Muskos och Petter Karlsten driver tillsammans Vårsnö, ett postproduktions-bolag där Mimmi jobbar som colorist och Petter jobbar med ljuddesign och musik. Duon har hyrt kontor hos Metropole ända sedan Metropole grundades 2020, och satt då i varsitt lilla rum bredvid varandra. Så småningom växte behovet av större och mer anpassade rum, så när två större rum blev lediga längre ner i korridoren, var tajming därför perfekt för paret som hade gått runt i tankarna av att byta rum.


Renoveringen

Renoveringen för coloristen och ljud-designern innebar att man rev väggar, bytte lampor, målade om väggar och tak samt akustik-behandlade rummet. Sammantaget tog renoveringen för bägge rummen drygt 1,5 månader och lades ut på olika entreprenader. Resultatet talar för sig självt; ingenting i designen avslöjar att detta är Petter och Mimmis första gång som de ger sig på ett renoveringsprojekt. Allt från färgvalet till väggarna där man har valt den mest neutrala gråa färgen som finns för att säkerställa att ögonens naturliga ljusbalans inte ska störas, till valet av material för den dubbelskalade-väggen som ska optimera akustiken, talar för att allt är noga genomtänkt.



Hjälp av kontorsgrannar i samma bransch

Då Metropole nischar sig mot företag och frilansare inom media och tech, öppnar det upp möjligheter för synergier mellan hyresgästerna. I Petters fall med renoveringen, kunde han ta rygg på en annan hyresgäst inom ljuddesign som också hade ljudbehandlat sitt rum. Nu har Petter ett likadant tak, dörr och ljudisolerande luftöverföring. Genom renoveringsprojektet hittade de båda varandra, och har sedan dess till och med kunnat slussa över jobb sinsemellan.


Risker och belöningar

En avgörande aspekt som fick Mimmi och Petter att våga ta sig an de större rummen, var tillståndet att få anpassa rummen. Från att ha suttit i rum på 10-13 kvm, gick de upp nu i storlek om 15-35 kvm. Till en början var de osäkra på om de skulle ta ett så stort rum för en person, men tiden visade att de inte hade något att oroa sig för. Ända sedan duon renoverade sina kontorsrum, har effekten blivit att de har kunnat arbeta effektivare, kunnat ta emot fler jobb och haft lättare att samarbeta med sina kunder. Dessutom har de renoverade rummen ingett ett proffsigare intryck vid kundbesök, säger Mimmi.

"Vi visste att det skulle bli en stor kostnad att renovera, men den eventuella förlusten av att tappa kunder skulle vara större, så vi förstod att detta skulle vara en långsiktigt vinst." -Mimmi Muskos

Lärdomar

Likt många andra som har erfarit renoveringar, har även Mimmi och Petter stött på utmaningar. Avsaknaden av en tydlig och konkret tidsplan gjorde det tufft att planera inför jobb, men även svårt för att planera in de olika entreprenaderna vars arbete var beroende av att moment utförda av tidigare entreprenader skulle vara klara. Under tiden som renoveringen pågick, fick Mimmi och Petter ordna jobbstationer hemma. På frågan om vilka lärdomar som duon har fått med sig, svarar de att det är nödvändigt att planera in bufferttid inför förseningar så att man slipper känna stress över att renoveringen ska hinna bli klar inför kundträffar. Att ha en backup-lösning är därför en varm rekommendation till andra som går i tankarna av att renovera sina kontor medan man fortfarande jobbar. Trots att renoveringen har haft sina utmaningar, försäkrar Mimmi och Petter att det trots allt har tyckt att det har varit roligt.


Win-win för alla

Att Metropoles mediahubb är branschnischade innebar en trygghet inför renoveringen, uppger duon. Att skräddarsy kontoren efter sina egna behov hade å ena sidan inte känts moraliskt rätt och inget de skulle våga göra om justeringarna inte skulle funka för framtida hyresgäster. Å andra sidan hade Vårsnö-grundarna eventuellt blivit tvungna att se sig omkring efter andra lokaler om det inte vore för möjligheten att få anpassa kontoren. I jämförelse med många andra hyresrätter där man som hyresgäst knappt får måla om väggar, har Metropole varit ett föredöme som är värt att hyllas, säger paret. Att ha en sådan stöttande hyresvärd samt möjlighet att kunna växa som företag i samma lokal har varit oerhört värdefullt. I och med investeringen i lokalen, ser Vårsnö-grundarna ingen anledning till att byta kontor så länge de bedriver Vårsnö.

"Det mest givande med renoveringen har varit att ha möjligheten att få rummet precis som man vill ha det och göra något anpassat istället för att skohorna in sig i något färdigt." - Petter Karlsten

Kort om Vårsnö

Postproduktionsbolaget Vårsnö är grundat av Mimmi Muskos och Petter Karlsten som tillhandahåller color-grading, ljuddesign och musik för reklam, filmer, dokumentärer och musikvideon. Bland annat har de medverkat i produktionen av Pantamera reklamen, reklamkampanj för Sachajuan och filmen "Vernissage" som visades i kortfilmstävlingen Startsladden i Göteborg i februari 2023. Företag som har valt att jobba med Vårsnö är bland annat Calvin Klein, Nespresso, PlayStation, Spotify och Volvo.


Är ditt företag intresserade av att komma i kontakt med Vårsnö? Klicka på knappen nedan eller besök deras hemsida.

Reklam för Sachajuan


Intresserad av att veta mer om Metropole och våra kontorsrum? Spana in vår hemsida och tveka inte att höra av dig till info@metropolesthlm.com vid intresse av våra lokaler. Följ också gärna oss på våra sociala kanaler. Instagram || Facebook || LinkedIn



228 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page